Kategorier
Bra att veta Nyheter Personer

Tredjelandsmedborgare – Nya regler om anställning

Den som anställer tredjelandsmedborgare ska från 1 augusti meddela Skatteverket

Från den 1 augusti måste arbetsgivare meddela Skatteverket när de anställer en tredjelandsmedborgare, det vill säga en person som är medborgare i ett annat land än EU-land, EES-land eller Schweiz. Detta till följd av ett EU-direktiv som blir svensk lag vid halvårsskiftet.

Förändringarna i lagstiftningen medför att arbetsgivare ska rapportera till Skatteverket när de anställt en tredjelandsmedborgare. Rapporteringen ska göras senast den tolfte i månaden efter den kalendermånad då anställningen påbörjats. En tredjelandsmedborgare som är familjemedlem till en EU/EES-medborgare eller till en medborgare i Schweiz berörs dock inte av de nya reglerna. Det gör inte heller en tredjelandsmedborgare som samtidigt är medborgare i ett EU-land, EES-stat eller Schweiz, det vill säga har dubbelt medborgarskap.

Skatteverket kommer att ta emot, registrera och sedan lagra anmälningarna. Uppgifterna kommer inte användas i beskattningsverksamheten. Det är bara polisen och Rikspolisstyrelsen som kommer att kunna begära ut uppgifterna.

De nya reglerna gäller för alla nya anställningar som sker den 1 augusti 2013 eller senare, men inte för personer som redan är anställda före det datumet.

Direktivet innebär även att arbetsgivaren, innan anställningen påbörjas, måste kontrollera att tredjelandsmedborgaren har arbets- och uppehållstillstånd i Sverige. Arbetsgivaren ska också spara en kopia på handlingen så länge anställningen pågår och minst tolv månader efter att den har upphört.

En arbetsgivare som anställer en tredjelandsmedborgare som inte har rätt att vistas i Sverige kan få betala en sanktionsavgift och kan också förlora rätt till alla offentliga bidrag och stöd under fem års tid.

Migrationsverket kommer under juli månad att publicera allmän information för den som ska anställa på www.migrationsverket.se.